Camino de Santiago

To nie droga jest trudnością... To trudności są drogą...

Camino del Norte
Etap 21 :: Aviles - Muros de Nalon (21.2 km)

Rozpoczynamy etapy w Asturii Zachodniej, gdzie Camino będzie nas prowadzić ciągle to w górę to w dół i będziemy przekraczać wiele rzek, których źródła są na południu. Wychodzimy przez dzielnicę Alemania. Kontynuujemy szosą i ścieżką w lewo aby dojść do Salinas. Przechodzimy przez miejscowość i wychodzimy na wzniesieniu do San Martín de Laspra i schodzimy do Piedras Blancas, miejscowości, do której nie wchodzimy ponieważ kontynuujemy szosą (widoczne na wzniesieniu) i bardzo wygodnymi ścieżkami do Santiago del Monte. Z tej miejscowości, kontynuujemy szosą do Ranón. Ścieżkami (kolarze szosę) kierujemy się do El Castillo i do Soto del Barco, skąd idziemy dawną szosą by przybyć do mostu na Nalón. Przechodzimy go i kontynuujemy camino w lewo, doprowadza nas do Muros de Nalón. Z Avilles do Rellayo można iść cały czas szosą N-632!

Albergue Bar Hotel Sklep Bank Apteka Szpital

Aviles

Albergue

Albergue municipal Pedro Solís: 76 miejsc w jednej sali, 5€, C. Gutiérrez Herrero 1 (róg avenida de Cervantes), odnowione w 2011, tel. 985-54-76-38 / 669-30-26-76, całoroczne, kuchnia, czyste prysznice (po 3 dla pań i panów plus jeden dla osób niepełnosprawnych), pralka

Miasto było jednym najważniejszych ośrodków przyjmowania pielgrzymów przybywających tu okrętami morzem. Stare miasto, nazywane Conjunto Histórico, zachowuje ważne skarby architektury cywilnej i religijnej. Wyróżnia się zabytkowy kościół parafialny San Nicolás Bari, który zajmuje miejsce dawnego klasztoru franciszkanów. Posiada elementy romańskie (fasada i dwa łuki), wieżę z XVI wieku i krużganek z XVI w. podzielony na dwa piętra. U jego stóp znajduje się źródło Caños de San Francisco, z końców XVI wieku, z sześcioma ludzkimi głowami, trzema tarczami i basenem. Są także kaplica San Cristo del Rivero, usytuowana na ulicy Rivero i stary kościół Świętego Tomasza z Canterbury, świątynia romańska z elementami protogóticos. W każdym razie, wystarczy przejść się ulicami La Ferrería i Rivero by podziwiać wspaniałe gmachy starej części Aviles.

Komentarze:

2018-10-30 17:20:37 - Podróżnik : Droga do Avilés ciągnie się niestety okrutnie... Bardzo długo idziemy droga krajowa gdzie przejeżdżają obok nas co jakiś czas samochody. Po drodze mijamy fabryki i inne kominy, po czym wkraczamy na ścieżkę piesza tuż obok jakiejś rzeki, która ciągnie się jeszcze kilkakilometrow zanim ujrzymy centrum miasta.

2018-09-03 21:47:42 - Kasia: My śpimy w Pedro Solis. Jest ok. 6 euro. Duże, ale miło.

2018-07-10 15:24:59 - jerzyimonika: Jak najbardziej polecamy albergę w San Martin przy kościele. Hospitaliero b.sympatyczny, obiad i wino jeszcze lepsze. Na pewno zasłużone większe donativo.

2018-06-04 11:41:41 - Adam i Barbara: San Martin schronisko - polecamy, bardzo miła atmosfera, udogodnienia, kuchnia wyposażona, napoje i herbatniczki na śniadanie w poczęstunku od hospitaliera. Tutaj zostaliśmy okradzeni z pieniędzy; wyczyszczono nasze portfele z gotówki Euro, zostawiając złp; był to ktoś z braci pielgrzymów, nikogo obcego nie było w schronisku, wszyscy byli na starcie rejestrowani i spisywani przez hospitaliera...

2017-08-16 21:00:53 - Dominik: Duże albergue - jak na Frances.

2017-06-11 18:16:30 - Ewelina: 7 km za Aviles w San Martin de Laspra jest bardzo przyjazne albergue donativo. Jeśli ktoś ma jeszcze siły to polecamy iść dalej! Komentarz o Albergue zamieściłam poniżej.

2015-09-14 11:10:12 - Maria: Tablica przed albergue też się myli, idąc tym wariantem normalnym (nie szosą), w ogóle nie przechodzi się przez Pierablancas i trasa nie ma 32 km, tylko 39. Albergue w Aviles ok, duże, prysznice są, miejsce do prania z tarkami też, w kuchni tylko mikrofalówka.

2013-10-15 00:57:32 - Gośka i Michał: Albergue niezbyt przyjemne (kącik kuchenny również). Na plus-prysznice. W albergue pytac o dalszą drogę przez miasto do Piedrasblancas.

2013-09-27 17:47:13 - Dorota: W albergue jest jedna duża sala około 60 miejsc i mniejsza na piętrze. Duża łazienka z 3 prysznicami. Bardzo blisko do \"starego miasta\". Wyszliśmy o godz. 7.30 do Soto de Luina a doszliśmy na 19.00 .Zrobiliśmy tylko jedna przerwę na jedzenie w południe, a około 16.00 szliśmy prawie na czworakach tak jest stromo w górę i w dół. Po tej trasie wszystko jest już łatwe!

2013-07-27 18:09:08 - Kajetan: Schronisko dość zaniedbane i brudne materace. Dużo miejsc i czyste nowe łazienki. 5e A do Soto de Luina rzeczywiście niecałe 40km

2013-07-15 20:08:59 - Radziuuu: UWAGA! TO NIE JEST 30 KM! Ta trasa wynosi 40 KM! Polecam zatrzymanie się w okolicy EL PITO, a następnego dnia dojście do SOTO DE LUINA.

2013-05-31 10:47:59 - maciek: W albergue miejskim w Aviles ta nowa łazienka (na piętrze) jest super. Sam nocleg kosztował w maju 2013 5 euro. Położone jest przy wejściu do starego miasta, blisko 2 supermarkety Alimerka, 3 stare kościoły, więc i na mszę jest łatwo dotrzeć.

2013-05-01 21:01:59 - Magdalena i Antoni: Jeśli kogoś nie odstrasza kuchnia chińska - restauracja Shanghai City II (ul. Doctor Jimenez Diaz) oferuje za 9 euro posiłek z trzech dań z winem + deser. Msze w kościele św. Tomasza z Canterbury - 08:30, 10:30, 19:30 w dni powszednie, w niedzielę więcej (można sprawdzić na misas.org).

2012-08-31 18:10:18 - assol: Nieprzyjemny odcinek tuż przed Aviles, idzie się suchą szosą z wąskim poboczem wśród zakładów przemysłowych, obok przejeżdżają rozpędzone tiry, a kilka kolejnych drogowskazów wskazują co 30 minut drogi wciąż 4 km do Aviles. Na przedmieściach zniknął szlak, trzeba iść cały czas prosto drogą, albergue jest tuż na początku centrum miasta.

2012-08-13 18:40:21 - mroov: Aviles, miejsc ok 60, cena 5€. Jak obwieszczal Peter Alex schronisko odremontowane, ale wydaje mi sie, ze jedynie czesciowo. Dodatkowe lazienki w budynku obok ze zbiorowymi prysznicami. Na dworze kuchenka na prad oraz naczynia, miejsce do prania i suszenia, a takze jadalnia (wlasciwie po prostu stoliki na zewnatrz budynku). W starym budynku dwie sale do spania (duza i mala) oraz po dwa prysznice damskie i meskie. Bardzo mily hospitalero, mowiacy dobrze po angielsku (ale byl chyba tylko tymczasowo). Swiatla gasna o 23.00. Mozna nabyc credencial - jesli spisz w tym albergue to za darmo, jesli nie to za 1 €. W miescie oczywiscie sklepy i bary.

Sabugo

San Cristobal (za Aviles)

La Sablera

Bar Hotel Sklep Bank Apteka Szpital

Salinas

San Martin De Laspra

Możemy odwiedzić kościół parafialny San Martína, obok cmentarza, w starej części miasteczka. Wyróżnia się jego dzwonnica pétreo z XVIII ale przede wszystkim okno przedromańskie, obronne z rżniętego szkła jest wyraźnym znakiem konstrukcji z epoki monarchii asturiana.

Komentarze:

2018-08-20 22:31:09 - Michal: Mala zmiana trasy z Aviles do San Martin: na drodze z Aviles, a jeszcze przed Salinas strzalki prowadza przez las, wyprowadzajac juz na Piedras Blancas. Z tamtad sa juz strzalki do San Martin, bez problemu, ale Salinas w ten sposob omijamy. San Martin jest bardzo blisko do Piedras Blancas, wiec i do sklepow i barow, ktorych tam nie brakuje.

2017-08-07 15:43:20 - Wojciech: Albergue San Martin - bardzo przyjazny hospitalero i zadbana duża alberga. Do Soto de Luña około 32 km. Polecam nocleg w tym miejscu.

2017-07-15 21:18:50 - Iwona: Albergue San Martin - 46 miejsc w kilku pokojach, można przy odrobinie szczęścia dostać nawet dwójkę, donativo, dobrze wyposażona kuchnia, pranie i suszenie również donativo. Bardzo przyjemny i pomocny gospodarz Jose. Czyściutko, normalne materace (nie te z ceraty) - bardzo polecam!!!

2017-06-11 18:15:18 - Ewelina: Od 2016 roku otwarte jest Albergue w San Martin de Laspra. Tuż przy kościele. Bardzo polecem to miejsce. Jest tylko 7 km za Aviles, a znacznie skraca odcinek do Soto de Luina. Samo albergue prowadzone przez bardzo sympatycznego Hiszpana. Zgarnął nas z drogi w deszczową pogodę, a następnie zawiózł do supermarketu. W albergue super wyposarzona kuchnia, pralnia z suszarnią, czysto i przyjemnie. Albergue jest duże, miejsc na pewno ponad 30. W sobotę była możliwość uczesnictwa we Mszy Św. w sąsiadujacym kościele. Bardzo polecemy to przyjazne albergue.

Vallinas

Naveces

Santiago del Monte

Możemy zobaczyć kaplicę de los Remedios,, na ulicy Ventajella. Sklepienie beczkowe proste, mały portyk na wolnym powietrzu na dwu kolumnach.

Komentarze:

2013-05-01 21:08:14 - Magdalena i Antoni: Około 2.5 km za Santiago del Monte można skrócić drogę o ok. 1 km nie skręcając w prawo jak pokazuje strzałka, tylko kontynuując prosto. Uwaga, może być tam więcej błota po deszczu.

Ramon

El Castillo

Istnieje możliwość noclegu w albergue Bocamar w San Esteban de Pravia (13 euro). Po przejściu mostu na rzece Nalon jest drogowskaz do San Esteban. Stamtąd następnego dnia poszedłem przepiękną widokową ścieżką nad morzem aż do playa Aguilar, a stamtąd prosto do El Pito, omijając w ten sposób Muros de Nalon. (Artur, 2011-11-22) Potwierdzamy,bardzo piękna trasa z San Esteban,plaże przepiękne,ale woda ociepla się dopiero po południu,schronisko młodzieżowe Bocamar nadal 13euro,(15-07-2013) oferują również posiłki,W miejscowości sklepy i bary;warto po przyjściu wybrać się ok. 1 km do portu na zachód słońca na plażę przy porcie. (Paweł Basia i Beata, 2013-08-14)

Informacje o albergue w San Esteban de Pravia: Albergue juvenil Bocamar: 26 miejsc, cena: 13€ (+3€ śniadanie, +8€ obiadokolacja), Avda. Fierro, tel. 985-58-02-93 / 696-82-31-49, www.alberguebocamar.com, całoroczne, otwarte cały dzień, brak kuchni, internet

Bar Hotel Sklep Bank Apteka Szpital

Muros de Nalon

Droga przebiega w poprzek placu markiza de Muros, gdzie natrafimy na kościół Santa María, z wieku XVIII z fasadą barokową, i Ratusz. W 2007r w Muros był szpital dla pielgrzymów i biednych wędrowców.

Komentarze:

2018-10-30 17:26:07 - Podróżnik : Albergue de Naranja funkcjonuje - nie spałam jednak spotkałam osoby, które były szczęśliwe by się tam zatrzymać. Jest wszystko czego potrzeba - pralka, kuchnia, WiFi. Donativo. Co do albergue obok kościoła - potwierdzam - 10e, prywatna, nazywa się Camino de la costa, ladnie w środku, nie znam szczegółów bo podrożowałam dalej.

2018-10-29 20:08:18 - Anna: W Muros de Nalon jest super albergue tuż przy kościele. Jeśli nie ma nikogo to trzeba dzwonić. Numer na drzwiach. Miejsc ogólnie chyba 19. Dwie łazienki. Świetnie wyposażona kuchnia. Salon z telewizorem jak ktoś ma ochotę pogodę obejrzeć ;) Cena 10 euro. Bardzo czysto. Hospitallero uprzejmy, ale nienarzucający się. Polecam

2018-08-03 10:40:01 - Paweł: w Muros de Nalon Cas del Naranja niby donativo,ale jakieś dziwne...mieliśmy rozbić tam namiot ale hospitalro zaczął coś kręcić i odsyłał nas dalej-ogólnie sprawiał niesympatyczne wrażenie,więc poszliśmy dalej- 300m Hostel Casa Carmelo 15€ łóżko,jest kuchnia,pranie 5€ przez obsługę,duży ogród niedaleko supermarket Dia,bardzo czysto i przyjemnie.Wychodząc rano w Muros przy kościele zauważyliśmy albergue- chyba parafialne...

2016-04-14 15:49:35 - S.: Jest prywatne ładne albergue i serwują tam posiłki. W wiosce jest też duży supermarket.

2014-06-26 23:16:23 - Marcin Warszawa: Przy wejściu do Muros polecam restauracje Bar Versalles. Smaczne i obfite jedzenie.

2011-07-11 15:30:23 - kuba: Albergue turystyczne - 13E. Większość pielgrzymów podzieliła sobie etap na dwa nocując tutaj albo idąc do El Pito (tak zrobiliśmy my). W Muros natrafiliśmy na bardzo przyjemny targ na rynku. Dużo produktów regionalnych.

2010-07-26 20:50:45 - Krzysztof: Na tablicy informacyjnej w Albergu Aviles, jet informacja, że schronisko młodzieżowe w Muros,. został przekształcone w Alberg, informacji nie potwierdzam, poszedłem do Soto