Camino de Santiago

To nie droga jest trudnością... To trudności są drogą...

Camino del Norte
Etap 24 :: Cadavedo - Luarca (16.4 km)

Etap dzisiejszy ma jako oś szosę N-632, wokół której, kilka razy to z jej prawej to z lewej strony, biegnie Camino. Z Cadavedo wychodzimy na szosę do Villademoros, chociaż ją opuszczamy na szlak w prawo, do San Cristóbal i do Querúas aby ostatecznie przejść szosę krajową i kontynuować szosą miejscową i szlakiem do Canero. Za cmentarzem schodzimy do dawnej N-632, przechodzimy rzekę Esva i kontynuujemy szosą po dwustu metrach wchodzimy na szlak w prawo (kolarze zawsze szosę). Tak skracamy sobie drogę, która nas wyprowadzi znów na szosę. Pojawi się skrót w lewą stronę, który nas doprowadzi, za wzniesieniem do szosy. Odtąd, szlak zostawia szosę dwukrotnie i trzeci raz, do początku długiej prostej, gdzie zostawi ją ostatecznie w kierunku Barcia, Villar i Luarca. Tym niemniej, jeśli chcemy nocować w refugio pielgrzymów Almuña, musimy kontynuować tę długą prostą do Barcia i stamtąd w lewo szosą w kierunku Paredes.

Albergue Bar Hotel Sklep Bank Apteka

Cadavedo

Albergue

Albergue municipal de Cadavedo: 12 miejsc, cena 3€, na końcu miasta, mały domek po lewej stronie, tel. 985-64-50-86, całoroczne, brak kuchni, czajnik, klucze w barze El Salón (lub pod kamieniem przy drzwiach wejściowych), menu w barze El Salón 7€, jest też drugi bar - menu 8€, sklepy po drodze nad morze.

W tym roku w lipcu schronisko szybko się zapełniło. Hospitaleria dała nam miejsce w la casa natal del padre Galo na początku wioski. Na miejscu jest tylko łazienka z umywalką i toaletą, więc prysznic i pranie lepiej zrobić w albergue. (Peter Alex, 2010-09-18)

Chociaż pieszo nie jest po drodze, jeśli wybieramy na nocleg tę miejscowość możemy pójść do kaplicy dziewicy la Riégala lub Regalina, która znajduje się na małej równinie skąd widać piękne skały nadmorskie Cantábrico. W każdą ostatnią niedzielę sierpnia odbywa się tu festyn ludowy, który jest pokazem folkloru i najpiękniejszych strojów ludowych w Hiszpanii. Piękna kamienista plaża, warto tam odpocząć, choć trzeba nieco do niej wędrować- po drodze ze 2, 3 sklepy.(Haga, 2011-09-28). Warto pójść do kaplicy Regaliny na skałach nadmorskich z widokiem na całe wybrzeże. Może trzeba podejść kawałek , może pół godziny trochę za strzałkami Regalina. Miejsce przepiękne! W schronisku masa ludzi i nikt oprócz nas tam nie trafił a szkoda, my spędziłyśmy tam cały wieczór! (grażyna, 2011-09-13)

Komentarze:

2018-10-30 17:36:20 - Podróżnik : Albergue municipalne Cadavedo - 6e na końcu miasteczka, bardzo dobre warunki. Jest kuchnia z miktofalą, czajnikiem, kawą i herbatą do dyspozycji. Automatem na kawę za 50 centów. Bardzo miła hospitalera, na dole wirowka do odwirowania prania:)

2018-09-06 12:04:43 - Kasia: Dodam jeszcxe do poprzedniego wpisu, że oczywiście zostawiłyśmy po kilka euro więcej za te produkty żywnościowe.Pani nie chciała, ale w końcu powiedziała, że wrzuci do skarbonki.

2018-09-06 12:04:42 - Kasia: Dodam jeszcxe do poprzedniego wpisu, że oczywiście zostawiłyśmy po kilka euro więcej za te produkty żywnościowe.Pani nie chciała, ale w końcu powiedziała, że wrzuci do skarbonki.

2018-09-05 23:57:20 - Kasia: Piszę na bieżąco- dziś śpimy znowu w asturiańskim domu. Gorąco polecam! Za sklepem mięsnym należy skręcić w uliczkę i trzeci dom po lewej stronie. Rewelacja!!! Za 10 euro. Właściciele przemili. Oprócz noclego w apartamencie (2 pokoje dwuosobowe i salon z kuchnią) dostałyśmy świeże jajka, cebulę, oliwę, piwo i cydr. Na śniadanie domowej roboty ciasteczka, mleko i kawę. No i oczywiście ręczniki i świeża pościel. Można zadzwonić do Pana 626 83 72 69. Myśmy tego dnia przeszły 42 km i to było jak balsam dla ciała.

2018-08-29 23:48:23 - Pola: Schronisko w Cadavedo (domek na końcu miejscowosci) bardzo przytulne, 11 miejsc w domku, plus namioty, można chyba rozbić własny, 6€, dają prześcieradła, w kuchni mikrofala i czajnik, nie ma kuchenki. Najbardziej zawiodła nas plaża (bardzo kamienista).

2018-08-08 22:46:57 - Paweł: Schronisko municypialne w Cadavedo tylko dla desperatów -poza wszelkimi kryteriami.Spałem w namiocie przy stacji Repsola 1 km dalej -donativo :-) jest servicio ale tylki do 21

2017-08-04 15:10:07 - Gabs: Albergue w Cadavedo 6€, chyba, że śpi się w jednym z namiotów rozłożonych w garażu (wtedy 5€). Wychodzi 18 osob a jest tylko jedna łazienka (prysznic+toaleta), ciepła woda nie jest gwarantowana..nie ma kuchni, tylko mikrofala, czajnik, ekspres do kawy. Są bary i sklepy, jeśli ktoś ma namiot to warto zainteresować się pobliskim kempingiem. Skręcając do albergu radzę spytać w domku po lewej stronie, babcia przyjmuje za 10€ za dwuosobowy pokój :)

2017-06-11 18:10:57 - Ewelina: W Cadavedo spaliśmy w maju 2017. Albergue municypialne bardzo przyjemne, czyste. Potwierdzam komentarz Zbyszka: jeśli wcześniej pogoda była deszczowa, reklamowane Camino Naturale z Soto de Luina do Cadavedo przypomina bagnisty szlak. W złą pogodę warto iść wzdłuż szosy. Trasa jest odrobinę dłuższa, ale widoki również są malownicze a droga cicha i mało uczęszczana;)

2016-06-02 21:58:57 - lunka: Spałam w maju 2016 czyściutko, ciepła woda! 12 miejsc, hospitalera podwiozła nas do skleepu, przychodzi pobrać 5euro o 15:30, 18:30, 20:00 i 21:00. Przywiozła kawę i ciasteczka:). Żadnych pluskw i mysz

2016-04-12 15:16:02 - Zbyszek: Spałem 3 września 2015. Pluskiew ani myszy nie było. Warunki całkiem znośne. Za to nie warto iść do Cadavedo, reklamowanym Camino Naturale w złą pogodę. Ten nowszy szlak wytyczono niedawno. Gdy pada to ścieżki prowadzą w głębokie i śliskie błoto. Ja w połowie etapu wyszedłem na asfalt i tak doszedłem do Cadavedo.

2015-10-07 07:04:09 - Tomek: Byłem w tym Albergue za 5 euro kilka dni po paniach z wpisu poprzedniego. 1 pokoj wylaczony z użytku (zakładam ze ten z pludkwami), w drugim tylko 5 łóżek, pluskw nie zauważyłem, ale mysz rzeczywiście rano biegała po kuchni, wiec lepiej dobrze zabezpieczyć swoje żarcie. Ta sama hospitaliero ma klucze do drugiego Albergue za 10 euro (za barem) , które wyglądało przez okno na bardziej zadbane..

2015-09-29 11:01:56 - camino: Albergue w Cadavedo omijać szerokim łukiem. Niestety mieliśmy tę nieprzyjemność trafić do niej na nocleg. W dzień wszystko wydawało się w porządku, trochę brudna, mała, lekko zagrzybiała. W nocy zaczęła żyć - dosłownie. Pierwsza pluskwa wyszła na łowy tuż po zgaszeniu światła, następnie w środku nocy musieliśmy wyganiać myszy plądrujące nasze rzeczy, a nad ranem widok na ścianach nas zmroził - mnóstwo pluskiew i dziwnych robali. Omijać, omijać, omijać. Nie warto kosztem oszczędności narażać się w tym przypadku na taką ilość robactwa.

2014-09-18 19:35:38 - JJ: Albergue na 10 osób, za 5 euro. Po drugiej stronie drogi (trzeba cofnąć się kawałek i przed barem skręcić w lewo) jest jeszcze prywatna albergue, 8 łóżek, w cenie 10 euro.

2014-08-19 09:10:32 - asia ef.: 25/07/2014 zamkniete alberuge z powodu odroboczania :)

2014-08-19 09:03:09 - asia ef.: warto nocować w Armunii ( 2,5km przez Luarka), 16 meijsc noclegowych, w odleglosci i 600 m duza Alimerka, rano ok.7 kawa, warunki dobre, Piotrek - polski hospitalero

2013-10-15 01:22:08 - Gośka i Michał: Opcja do Cadavedo wzdłuż morza to ciągle góra-dór, góra-dół. Więc warto się zastanowic nad opcją górską:) Mała plaża za Ballota piekna.

2013-08-22 22:03:05 - Monika: PO 40km w dniu poprzednim, warto zrobić sobie tylko 20km odcinek do Cadavero, przez góry wychodzi jeszcze krócej, więc na miejscu byliśmy zdziwieni że jesteśmy jedni z pierwszych około godz. 14..., schronisko bardzo przytulne z ciasteczkami i wyborem herbat,do tego kwiatki w wazonie, więc brawa dla tego Pana P

2013-08-14 08:12:29 - Paweł Basia i Beata: Jako że szliśmy trasą górską, więc krótszą,to dotarliśmy do Cadavedos późno i nie było już miejsc w albergue( Uwaga-jak dowiedzielismy się następnego dnia od Piotrka w Almuna,to była nieprawda-w willi przy drodze wjazdowej do albergue też przyjmują pielgrzymów,a resztę kierują do zaprzyjaźninych hotelarzy zawracając ,pielgrzymów prawie spod drzwi albergue gdzie były jeszcze wolne miejsca) Można przenocować na campingu w centrum wioski-dostaliśmy rozłożony namiot (6 euro od osoby+5 namiot)na terenie campingu basen!

2013-07-15 20:29:31 - Radziuuu: Trasa znośna, chociaż polecam trase prowadzącą szosą n-632. W albergue w cadavedo nie byłem, ponieważ wszyscy mówią, że beznadzieja, dlatego polecam pensjonat CASA CARIN, położony na końcu wioski, niedaleko camino. Ponieważ to miejsce jest położone daleko od centrum wioski, to (bardzo miły) właściciel jest w stanie odebrać pielgrzymów (pokoje są dwu- i czteroosobowe) z jakiegokolwiek miejsca. Mnie później zawiózł nawet do supermarketu. Cena 30 euro za PARĘ. Luksusy jak w hotelach: ja mam 60m2 na cztery osoby Osobna łazienka W pełni wyposażona kuchnia Dwa dwuosobowe pokoje Salon Wszystko urządzone jak prywatne mieszkanie BARDZO POLECAM

2013-06-27 19:39:48 - Gosia: Najgorsze albergue ciasno ,łazienka okropna .Cena 5 euro ,pewnie dlatego ze prowadzi go Polak he he.

2013-06-24 16:38:02 - Piotr Rzeszów: Warunki w normie, choć niestety znów 5euro od osoby... ale jeśli to czyjeś jedyne źródło dochodu to co robić...

2013-06-05 23:17:14 - kalina: chejka moze mi ktos powiedziec jak sie nazywa i jak wyglada ten Polak

2013-05-02 19:47:13 - Magdalena i Antoni: Od niedawna pani hospitalerze pomaga jej chłopak z Polski, który zabrał się trochę za poprawę warunków w albergue. Jest piec na drewno i czajnik. Polecamy bar ok. 500m z powrotem szlakiem Camino, menu za 7 euro.

2012-08-31 18:13:15 - assol: Jeśli brakuje miejsc w albergue, można spać w garażu pod budynkiem, niestety na betonie, ale pod dachem.

2012-08-13 18:43:05 - mroov: Cadavedo, miejsc 13, cena: donativo. 10 lozek i 3 materace. Bardzo brudna, stara i zapuszczona lazienka. Wlasciwie brak kuchni, jedynie do uzytku chyba czajnik elektryczny, ale zasyfiony. Jadalnia (w ktorej na noc rozkladane sa materace) malo apetyczna, gdyz wszedzie bylo pełno much. Ciasno, materace rozkladane w jadalni brudne i stare. Miejsce do suszenia oraz kranik przy szopie sluzacy do prania - przy zbyt duzej ilosci rzeczy do prania tworzy sie pod nogami blotko. Jesli nie trzeba, to nie polecamy nocowac. W miejscowosci sklepy i bary.

Villademoros

Szkoda, że oficjalna trasa Camino nie biegnie tuż obok wieży bajomedieval Villademoros (do dwu kilometrów). Prawdopodobnie pochodzenia rzymskiego, utrzymuje swój kształt po rekonstrukcji w IX wieku, w czasach monarchii asturiana. Pałac, który dopełnia całokształt był odnowiony i dziś mieści się w nim hotel.

Komentarze:

2018-07-13 11:43:19 - jerzyimonika: Polecam prywatną albergę Casa carina 0,8 km od szlaku. Warunki jak w hotelu, spokój, hospitaliero zawozi do sklepu. Do plaży ok 1 km, kamienista i fajne klify. Cena 15 euro. Alberga w Cadavedo nie wiem dlaczego ale była pusta (może zamknięta?). Peregrinos spali na kempingu i część w Casa Carina. Z Soto szliśmy drogą, 25-26 km.

2013-07-11 21:30:49 - Sylwia: Albergue w Luarca jest wewnątrz w całkiem dobrym stanie, a na trasie z Gijon do Santiago nie spotkałyśmy żadnego innego hospitalero, który tak bardzo troszczyłby się o peregrinos tak jak p. Piotr. Ne wiem z czego wynika niewiara Gosi w Polaków?

Bar

San Cristobal (za Cadavedo)

Queruas

Restauracja Bar Hotel

Canero

Albergue

Spaliśmy w Hotelu Canero po trasie - za miejscowością. Cena dwójki z łazienką dla pielgrzymów 30€. W hotelu jest też restauracja - menu od 20.30 za 10€. (kuba, 2011-07-11)

Puente de Canero

Barcia

W kościele parafialnym, obok którego przechodzimy, zachowana jest rzeźba Virgen de las Nieves (Najświętsza Panienka ze Śniegów), z XIII wieku i dwa barokowe retabula.

Bar Sklep

Villar

Albergue Bar Hotel Sklep Bank Apteka Szpital

Luarca

Albergue

Albergue de peregrinos de Almuña obok AS-220: do 500 metrów na skrzyżowaniu między Meras i Paredes. Tel 985 64 02 34 653 51 62 96 ; miejsc 9; cena: 4€; otwarte 17-22

Miejscowość posiada geografię wydaną w Cudillero albo Mutriku (Vizcaya): naturalny port w ujściu rzeki Negro otoczony przez dwie góry o wyraźnie zarysowanym stoku, na którym wyrosły dzielnice miasta w formie schodkowej. Miasteczko morskie z fantastycznymi widokami, Luarca posiadało szpital Santiago, założony w połowie XV wieku. Wyróżnia się wspaniałe położenie cmentarza, gdzie jest pochowany doktor Severo Ochoa. Spotykamy tu kaplicę de la Atalaya: także nazywaną la Virgen Blanca (Najświętszej Panienki Białej), która znajduje się obok latarni morskiej, blisko cmentarza i posiada dwa obrazy reseñables; jeden dziewicy (z wieku XVIII) i drugi Chrystusa Z Nazaretu. Wyróżnia się pałac Markiza Ferrera, z XVI wieku, później przebudowany.

Komentarze:

2018-09-11 22:20:30 - Kasia: Luarca warto "oblecieć" i rzucić okim w kilka interesujących miejsc. O miejsce trudno i wszędzie drogo. W końcu znalazłyśmy miejsxa w pensjonacie Oria po 20 euro.

2017-08-10 16:28:42 - Wojciech: W Luarca o 12 był już komplet (dużo miejsc zarezerwowanych) W Almuña 24 miejsca, brak kuchni, 1 ubikacja i 2 prysznice, brak pralki. Albergue była pełna, tzn. zajęte łóżka o 16.30. Hospitalero dokładal jakieś materace na podłodze...

2015-10-12 19:17:49 - Krzysztof: Jak trafić do polskiego hospitalero? Z opisu Kajetana trafiłem do niebieskiego domku a tu Hiszpan nie polecam

2015-10-12 19:17:04 - Krzysztof: Jak trafić do polskiego hospitalero? Z opisu Kajetana trafiłem do niebieskiego domku a tu Hiszpan nie polecam

2015-09-14 11:18:44 - Maria: Żeby dotrzeć do Almunii, nie pakując się do Luarki... Idziemy szosą i po prawej stronie drogi zobaczymy słupek wskazujący nam zejście w polną drogę w prawo. Słupek jest pomazany sprayem na czarno, tak samo znak drogowy po lewej. Nie schodzimy w polną, tylko idziemy dalej prosto szosą, zaczną się salony samochodowe, potem będzie widać Alimerkę. Kawałek dalej będzie oznaczenie "albergue 400 mts" w lewo, to jest to schronisko. Płatne 5 euro. Ciasne i brudnawe, 2 prysznice, tarka do prania, mikrofalówki pod kluczem w pokoju hospitalero. Hospitalero-starszy Hiszpan, bardzo uczynny.

2015-07-23 16:57:13 - agata: Almuna: Niestety minelysmy sie z polskim hospitalero, przyjela nas hiszpanka. W albergue pustki. Spalismy w 4 osoby. Pierwszy pielgrzym po przyjsciu do albergue musi dzwonic pod numer napisany na drzwiach

2013-11-14 00:17:36 - pawlikw: schronisko super, oddalone troche od Luarki, ale Piotr zadbal o wszystko nawet kafke zrobi rano super!

2013-08-23 19:08:25 - Monika: Jeśli ktoś przechodzi przez Luarce w niedzielę, Msze Św. w Kościele Santa Eulalia są o 11:30 i 12:30, ja po tej pierwszej spokojnym krokiem doszłam do Piniery kolejne 15 km i miałam miejsce zapewnione:)

2013-08-14 08:27:29 - Paweł Basia i Beata: Schronisko sympatyczne mimo much :) prowadzi je od roku hospitalero polak-Piotrek,serwuje śniadania,sprzedaje muszle;kuchni dla pielgrzymów nie ma,tylko mikrofalówka,ale jest wyposażenie -kubki,szklanki talerze i sztućce;opłata jak wszędzie od maja 5 euro i nie można już przyjmować pielgrzymów w schroniskach na podłogę-nowe przepisy-tylko tylu ile łóżek...w lipcu było już pełno po 15 (20-07-2013)

2013-07-27 18:14:32 - Kajetan: Schronisko w Almunii ok 3 km przed Luarca 5e, polski hospitalero, czysto i przyjemnie. Odchodzi się od szlaku w lewo do niebieskiego domu

2013-05-02 19:50:20 - Magdalena i Antoni: W Luarce jest kilka niedrogich hoteli - od 30 euro za dwójkę. Otwarta informacja turystyczna z cennikiem pokoi w całej Luarce i okolicach.

2012-08-13 18:45:14 - mroov: Almuña, miejsc ok 24, cena: 5€. Dwie sale z lozkami (w razie potrzeby kilka osob spalo na ziemi). Ubikacja bez zamka i lazienka z dwoma prysznicami (jak jestes sprytny to uda ci sie zamknac). Ogromne ilosci much srajacych na wszystko. Kuchenka na prad, mikrofala, garnki, naczynia, miejsce do jedzenia, prania i suszenia. W miejscowosci market przy glownej drodze i bary.

2011-09-13 10:54:15 - Grażyna: Schronisko opisane jako Luarca jest w Almuni, około 3 km od centrum Luarci! sympatyczne, hopitaler rano serwował kawę, grzanki i herbatniki!

2010-09-18 09:48:06 - Peter Alex: Albergue w Almuna - lipiec 2010 - 16 miejsc, 3 euro, prysznic, mikrofala. Supermercado przy głównej drodze.

2010-07-26 21:46:20 - Krzysztof: Znowu cala trasa asfalt. Nawet hospitaliero odradza trasę tradycyjna od Cadavedo. Brak kuchni, mikrofala zepsuta,jest jedna toaleta i dodatkowo kilkanaście materacy. Cena donativo nie mniej niż 3 euro. Przypominam schronisko jest z lewej strony Lorca. Łóżka piętrowe, jest około 40 miejsc, w trzech pokojach, klucz jest w skrzyńce na listy.

2009-07-30 15:36:55 - Teresa: Wszystkie przewodniki łącznie z niemieckim ;) odradzają przejście szlakiem przez góry ze względu na słabe oznakowanie. My tez się nie odważyliśmy, ale spotkaliśmy w schronisku Polaków, którzy wybrali tę drogę. Stwierdzili, że bardziej kierowali się wyczuciem, azymutem niż znakami... trasa szosa monotonna, ruch dość duży, korzystaliśmy z licznych szlaków prowadzonych równolegle do głównej drogi.

2009-07-30 15:30:42 - Teresa: W Luarce nia ma albergue. Powyżej podany adres(do 500 metrów na skrzyżowaniu między Meras i Paredes) to schronisko w Almunii! Brak kuchni. W drodze warto zboczyć z trasy ok 1 km na plaże Cueba - naprawdę piękna! W Luarce tez jest plaża, ale juz nie tak efektowna ;). I rzeczywiście polecam pyszną pizzę.

2009-02-28 10:51:29 - mroov: Almuna - schronisko 3€, 2 sale z łóżkami (ok 20 miejsc). Można spać też na materacach. Kuchni chyba brak, ale przewinęła się gdzieś tam chyba kuchenka gazowa, koce są. Kolacja w barze dopiero od 21. Można zamówić pizze do schroniska (jest podany numer). Polecam!!!